Kristina Tica – Digitalna Molitev

Strojno u─Źenje| GAN Networks
video instalacija variabilnih dimenzij

Project Digital Prayer uporablja eno izmed metod ra─Źunalni┼íkega vida za generiranje slike, katere kon─Źni rezultat spominja na pravoslavno ikono. Preko generiranja pikslov – z uporabo tehnike strojnega u─Źenja in generativno nasprotne (adversarial) nevronske mre┼że – se vzpostavi povezava med kanoni─Źno strukturo pravoslavne ikone in umetno-inteligen─Źne slike generirane s pomo─Źjo ra─Źunalni┼íkega programa.
Izdelan je bil ra─Źunalni┼íki program in zbrana je bila baza podatkov s pribli┼żno 4000 digitalnimi reprodukcijami pravoslavnih kr┼í─Źanskih ikon, na osnovi katerih se ra─Źunalnik u─Źi ustvarjanja popolnoma novih oblik. V odnosu do geometri─Źnih in matemati─Źnih razporedov likovnih elementov pravoslavnih ikon se pri─Źakuje, da bo ra─Źunalnik s statisti─Źnimi operacijami uspel rekonstruirati kanoni─Źne likovnosti vizualnega jezika ikone.

Po zmo┼żnosti tehni─Źne reprodukcije smo pri┼íli do to─Źke, kjer slika ni zgolj nekaj kar se lahko reproducira kot digitalna slikovna datoteka – ampak da imamo stroj, ki lahko sestavi popolnoma novo sliko iz samega za─Źetka. S procesom ra─Źunanja se ┼ítevilni podatki zdru┼żijo v statisti─Źni izra─Źun in tako prevedejo v jezik ra─Źunalni┼íke kode. Rezultat je digitalna slika, sestavljena iz zbirk informacij in podatkov.

Pravoslavne ikone imajo svoj strog nabor pravil – namenjen vizualizaciji specifi─Źnih narativ, ki mo─Źno dr┼żijo svoje semiotske sisteme skozi stoletja. Tendenca je, da se s pomo─Źjo umetne inteligence ta kanonska koda razbije z druga─Źno ra─Źunalni┼íko kodo in da se slede─Źi podatki analizirajo v znanstvenem, tehni─Źnem in teoreti─Źnem smislu. Med njima obstaja ve─Ź podobnosti kot je o─Źitno na prvi pogled. Obe so informativne slike, ki se ustvarjajo skozi dolo─Źen skupek pravil – kod in navodil. Obe predstavljata kodirne vmesnike – vizualne nosilce sporo─Źila.

Cilj tega umetni┼íkega projekta je demistifikacija mo─Źi umetne inteligence. Kar je v fevdalizmu predstavljal bog, predstavlja v neoliberalizmu AI (umetna inteligenca). Ikona je imela skozi srednji vek isti namen – kot okno do nematerialnega, projektivnega, duhovnega. V dobi, ko vse podatke hranimo v metafori─Źnem mestu imenovanem oblak, je o─Źitno da obstaja simboli─Źna podobnost z religioznim pomenom neba.

Na┼íe potrebe, odgovori na vpra┼íanja, moralni napotki in vplivi se danes prej hranijo znotraj virtualnega kot pa duhovnega prostora. Preko usmerjanja algoritmi─Źnih procesov k imitaciji jezika ikon, si dva virtualna vmesnika nasprotujeta – virtualni svet slike in tradicionalno ro─Źno izdelana ortodoksna ikona.

Slika ki jo vidimo, je zgolj vizualizacija kod in podatkov v ozadju, kar nas pripelje do analogije, ki jo je predstavil Boris Groys: ÔÇťDigitalna slika je vidna kopija nevidne datoteke slike; nevidnih podatkov. V skladu s tem slika deluje kot bizantinska ikona – vidna kopija nevidnega boga.ÔÇŁ

Kristina Tica
DIGITAL PRAYER
2020
Strojno u─Źenje| GAN Networks
video instalacija variabilnih dimenzij

Sodelavci:
Miloš Trifunović / programer, razvijalec programske opreme
Marija Šumarac / skladatelj, avdio instalacije
Milo┼í Milovanovi─ç / Matemati─Źni in┼ítitut Srbske Akademije za Znanost in Umetnost
Uro┼í Kr─Źadinac / Fakulteta za Medije in Komunikacije, Beograd

Jacques Laroche / Fakulteta za medije in komunikacije, Beograd

Projekt podprt s strani
Center za promocijo znanosti, Beograd, znotraj European ARTIficial Intelligence Lab
project
Fakulteta za Medije in Komunikacijo, University Singidunum, Beograd